Prof. Dr Firdevs GÜNEŞ' in "Türkçe Öğretiminde Etkinlik Yaklaşımı" Makalesi Üzerine Değerlendirme
Okul ortamında amaca ulaşmak yani öğrencinin öğrenmesini kolay bir hale getirmek için çeşitli faaliyetler yürütülmektedir. Bu faaliyetler "öğrenme etkinlikleri" olarak adlandırılmaktadır. Okullarda yürütülen faaliyetler alıştırma, etkinlik, görev, atölye, proje vb. olarak karşımıza çıkmaktadır. Bunların uygulanması eğitim yaklaşımlarına göre değişmektedir.
Prof. Dr. Firdevs GÜNEŞ bu makalesinde eğitim yaklaşımlarına göre hangi faaliyetlerin gerçekleştirildiği ve Türkçe öğretiminde kalıcı öğrenmeyi sağlamak için hangi faaliyetlerin temele alındığını aralarındaki farkları açıklamıştır.
Prof. Dr. Firdevs GÜNEŞ, Davranışçı yaklaşımda alıştırma üzerinde durulduğunu belirterek alıştırmalardaki amacın, üzerinde çalışılan konuların pekiştirilmesini sağlamak olduğunu belirtmiştir. Bu amacın gerçekleşmesi için öğrenilenleri tekrar etme, temrin, talim ve yineleme çalışmaları yapıldığı öğretim programları ve literatür incelendiğinde görülmektedir. Bu yönüyle alıştırmalar davranışçı yaklaşımın temel dil öğretim aracı olmuş ve okullarda yıllarca uygulanmıştır.
Yapılandırıcı yaklaşımda ise etkinlik verildiği Prof. Dr. Firdevs GÜNEŞ tarafından belirtilmektedir. Etkinliklerin amacının öğrencilerin dili istekli ve aktif öğrenmelerini sağlamak olduğu belirtilmiştir. Etkinlik yaklaşımına göre "Dil, sosyal etkileşim aracıdır." Bireyler sosyalleşirken, çeşitli rol ve görevleri yerine getirirken dili aktif olarak kullanırlar. Bu sebeple dil öğretimi çeşitli görev, proje ve etkinliklerle yürütülmelidir. Etkinlik yaklaşımı, Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metninde benimsenen bir yaklaşımdır. Bu yaklaşıma göre öğrencilerin çeşitli etkinlik ve görevleri yapmaları dil öğrenme sürecini kolaylaştırmakta, dil ve zihinsel becerileri geliştirmektedir.
Etkinlik yaklaşımı 2005 yılından bu yana Türkçe öğretiminde de uygulanmaktadır. 2005 Türkçe Öğretim Programında yapılandırıcı yaklaşımla birlikte etkinlik yaklaşımı merkeze alınmış, öğrencilerin dil, zihinsel, duygusal ve sosyal becerilerini geliştirmek için Türkçe öğretiminin etkinliklerle yürütülmesi öngörülmüştür. Programda farklı etkinlik örnekleri verilmiş ve uygulama konusunda yardımcı bilgiler verilmiştir. Ancak Prof. Dr. Firdevs GÜNEŞ' in çalışmalarında alanda bazı sorunların olduğu, etkinlik yerine alıştırmaların verildiği ve alıştırmalarla Türkçe öğretildiği tespit edilmiştir.
Makalede " öğrenme etkinlikleri, alıştırma, etkinlik, görev ve özellikleri, etkinlik yaklaşımı, etkinlik hazırlama, uygulama ve değerlendirme aşamaları" gibi kavramlar hakkında tanım bilgileri verilmiş, Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metnine (CERC) atıf yapılarak örnekler üzerinden açıklanmaya çalışılmıştır.
Prof. Dr. Firdevs GÜNEŞ, yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenen Türkçe öğretimi programının uygulama aşamasında bazı problemlerin olduğunun tespit edildiğini belirtmektedir. Özellikle Türkçe öğretim kitaplarında etkinlik adı altında verilen çalışmaların alıştırma olduğunu belirtmiştir.
Öneri olarak, öğrencilerimizin geleceği açısından öğretmen, yazar, eğitimci ve yayıncıların etkinlik yaklaşımını iyi bilmelerinin, etkinlik hazırlama, seçme, uygulama ile değerlendirme süreçlerine dikkat etmelerinin gerektiğini belirtmiştir.
V. Tuğrulhan ÇOBAN
Müdür Yardımcısı
Türkçe Öğretmeni
Makalenin tamamı için: http://www.anadiliegitimi.com/tr/download/article-file/271574
Adres:
SINIRKÖY KÖYÜ SOFU MEVKİİ SOFU KÜME EVLERİ NO: 168 YAĞLIDERE / GİRESUN
Telefon
(0 454) 676 21 65